Saturday, October 24, 2009

step by step..

salam ukhuwah..
sekali lagi seinfiniti kesyukuran kepada Allah,
kerana telah memberi ana ruang dan peluang untuk meneruskan hobi baru ana..
menulis..hehe..

baiklah..
kali ni, tajuknya.. step by step..

ramai orang berkata..
'farah,aku nak berubah.. aku nak jadi lebih baik..doakan aku ye..'
'farah,tolongla aku.. aku tak tahu macam mana nak berubah..'
'farah, aku tak kuat la.. aku tak boleh la nak berubah..'

(dialog di atas merupakan dialog2 daripada orang yang berlainan)

tapi.. tiba-tiba...................

' farah.. aku dah putus asa! aku tak nak berubah!!!!! cukuplah...!!! aku tak

nak...!!'

 BERHENTI~~~!!!!

 

sahabat-sahabat..

tahniah jika anda ingin berubah ke arah yang lebih baik..

tapi.. kena ingat..

bila kita nak buat baik, Allah akan bagi kita ujian..

sebagai satu tarbiyah dan kekuatan untuk kita pada hari mendatang..

 

ingat!!

Allah bagi kita ujian bukan sebab Allah tak sayangkan kita..

tapi, sebab Allah sayangkan kitala Allah bagi kita ujian..

ingat tu...

 

perubahan yang kita nak buat terhadap diri kita,

bukanlah satu perkara yang dapat dilakukan

dalam sekelip mata,

dalam satu saat,

dalam satu jam,

dalam satu hari, satu bulan atau satu tahun..

tetapi..

perubahan yang akan dilakukan dalam diri kita,

memakan masa..

 

kita perlukan masa dan ruang untuk kita sentiasa muhasabah dan memotivasikan diri kita..

buat satu persatu..

 

step by step..

but...

DON'T STOP!!

 

suka untuk ana berkongsi pengalaman diri ana yang tak seberapa ni..

ana, jenis yang mudah berkobar2 untuk melakukan sesuatu yang ana suka..

tapi, bila i can't make it,

ana akan kecewa..

so, i kept thinking..

mana salah ana..??

 

day after day,

time after time,

i notice that my dreams was too big for me..

i can't make it by myself..

i need time to achieve my own dream..

i need support and motivation..

 

pernah sekali,

ana cbe bantu guru untuk wat presentation ttg multimedia sikit di sekolah..

tapi, sedihnya, ilmu ana tentang multimedia is not that good..

and i'm still n will always STUDY those multimedia things..

jadi, ana ingat nak minta bantuan daripada sahabat-sahabat ana..

tapi, mereka banyak kerja.. dan tak dapat nak bantu ana and ajar ana..

 

so, that time..

ana terasa kecewa dengan diri ana,

sebab tak tahu banyak perkara tentang multimedia..

 

tapi..

bila ana fikirkan kembali, sedalam-dalamnya..

ana teringat kata-kata Ustazah Syakirah..

ustzah kata,

" kita bermula daripada yang mudah.."

 

kita sebagai manusia biasa,

memang layak untuk melakukan kesilapan,

dan takkan lekang daripada melakukan kesilapan,

tapi..

ingat!!

kita perlu BETULKAN kesilapan kita,

dan JANGAN ULANG LAGI..

 

jadi.. ana kembali sedar..

kita manusia.. memang perlu berubah..

daripada tak tahu, kepada tahu..

daripada tahu, kepada lebih tahu..

pendek kata, daripada buruk kepada baik..

daripada baik, kepada lebih baik..

make sure,

hari ini lebih baik dari semalam..

 

apabila kita ingin berubah dan berjaya dengan perubahan yang kita lakukan ini,

memang kita perlu berimpian besar,

kita perlu 'aim our own target',

but then,

jangan terlalu cepat ingin berjaya..

jangan terlalu gopoh mengejar kejayaan..

STEP BY STEP..!

jejakkan kaki kita ke tanah dahulu,

kemudian dakilah bukit kejayaan kita perlahan-lahan,

biar lambat asalkan selamat..

biar kita mendaki secara perlahan-lahan,

tapi,

kuncinya..

JANGAN PERNAH BERHENTI!!

kemudian, gapaila impianmu setinggi awan..

step by step..

 

segala-gala yang ana coretkan ini,

merupakan satu motivasi dan nasihat untuk diri sendiri juga..

semoga kita semua dapat ambil iktibar..

dan mana yang tak sesuai, buanglah..

ana pun manusia biasa, yang banyak melakukan kesalahan..

jika ana ada wat kesilapan, tegur-tegurlah ana..

wassalam..

 

 

23.10.2009

4 Zulkaedah 1430

~as-sakinah~

1 comment:

Fatin Syuhada wa Afiza said...

yup my beloved friends!!anyway..this song is really great!