Thursday, October 22, 2009

hatiku sakit..!! terluka..!!

"kau tahu tak, ko ni PARANOID!!  kau dah tak percayakan sapa2 lagi.. termasuk aku..! 
sebab apa?? sebab ko anggap semua orang dalam dunia ni jahat!! 
kau tahu tak, kadang2 aku rasa macam malas sangat nak layan kau ni.. 
sebab apa?? sebab aku tak dapat nak release tension aku!
aku gurau sikit kau marah..aku tension kawan dengan kau..!" marah Ainul kepada Aisha.

salam..
hari ni,terasa ingin menulis tentang 'hal ini'..
hal apa?? ana sendiri tidak dapat menafsirkan hal ini.. sebab ana tidak tahu apa perkataan yg sesuai untuk hal ini..

terkejut bukan apabila kita bangun subuh..
bersihkan diri, bersiap, bersarapan..
belajar.. tengok TV.. tolong mak..
tiba-tiba, handphone kita berbunyi..

'tit,tit,tit,tit..' (nada mesej lama..hehe..)

1 messege received

kita tengok nama sahabat kita yang tertera..
tapi,
tiba-tiba..
mesej sebegitu yang diterima..
hatiku sakit!! hatiku terluka..

pada waktu ini, bagi yang perempuan..
mesti dalam hati berkata macam ni..
'apa salah aku?? napa kawan aku wat aku macam ni??'
(ataupun dialog yang lain-lain yang sama waktu dengannya..) 

kalau lelaki..
ana tak pasti..
hehehe...

ha!!
stop!!!


persoalannya..
apabila kita berhadapan dengan situasi macam ini..
apa yang selalu kita buat??
menangis?? 
menyalahkan diri??
bersedih?
mengurungkan diri??
buat tak tahu??
atau.. mengadu pada teman lain??
anda sendiri yang tahu..

tapi..
di sini, 
ingin ana ingatkan khususnya kepada diri ana sendiri  dan secara amnya kepada semua yang membaca.
ingatlah wahai sahabat..
Allah sentiasa di sisi kita..
kita yang selalu lupakan Dia..
'Allah sebaik2 tempat untuk kita mengadu..'
ayat tu selalu sangat kita dengar,kan??

tapi..
kenapa Allah??
ha!!
sebabnya...
bukankah Allah itu Maha Mengetahui.. jadi.. Allah tahu semuanya..
tak perlu berselindung..

Allah takkan pernah sisihkan kita bila kita mencari Dia..
Allah takkan pernah pandang serong terhadap kita..
Allah akan sentiasa berada di sisi kita..
untuk mendengar rintihan, luahan, tangisan dan segala-galanya..
kasih sayang Allah itu sememangnya luas..

mungkin,kadang-kadang, bila kita ada masalah,
kita segan nak bercerita dengan orang..
kita takut orang tu akan pandang serong terhadap kita..
apabila kita menceritakan masalah kita kepada dia..
lagi-lagi,
kalau orang yang ada masalah tu merupakan orang yang dikenali dengan kehebatannya dlm ilmu agama..
atau sebagainya..
tapi,
hakikatnya..
kita semua manusia biasa..
yang tak lekang daripada tarbiyah dan ujian Allah..

tak salah kalau kita nak berkongsi maslah kita dengan manusia..
tapi,
bila sampai satu tahap di mana kita rasa orang akan pandang tak elok dan serong kepada kita kalau kita ceritakan maslah kita..
di situlah phrase 'Allah sebaik-baik tempat mengadu..'

pada masa tu lah kita akan teringat..
kalau kita tiada sesiapa lagi..
kita ada Allah..
kasih sayang Allah sangat-sangat luas...
tapi..
bila kita diberi sedikit ujian,sedikit kesusahan.. 
kita salah kan Allah..
kita kata Allah tak adil..
no!
jangan pikir macam tu..
Allah tak pernah janji TAK akan beri kita kesusahan,
tapi,
Allah JANJI akan sentiasa BERSAMA kita dalam kesusahan..

tapi..
kita seringkali lupa pada DIA..
kita seringkali tidak menjadikan DIA sebagai yang terawal yang patut kita ceritakan masalah kita..kan??

renung-renungkan..dan selamat beramal..
semua ini khas untuk diri ana sndiri juga...
semoga kita sama-sama mendapat manfaatnya..

*nama-nama di atas bukan nama yang sebenar..(harap maklum) 
(^_^)



22.10.2009
3 Zulkaedah 1430
~as-sakinah~



5 comments:

assyifa' said...

Assalamulaikum...
hehe..seronoknya baca entry farah kali ni..
trkezut gak bce awal-awal tu,trtanya tanya gak,Farah ni ok x ni??(risau tau)

btw,paranoid ni ape sbenrnya...
bese gak dgr...

**kita tak tahu bila lagi boleh share kat farah pasal tu...

miYim said...

kita kena macam tu, Allah pilih gak... OK!

assakinah said...

miyim: salam..
kita kena jadi macam tu jugak,Allah pilih gak??what do u mean by that??

assakinah said...

assyifa': salam..

blh je share bile2,mesej2,call2..hehe..
terkejut ek? saje je kita nk wat suspen.. hik3..
tukar skit gaya penulisan.. hehe..

Fatin Syuhada wa Afiza said...

pandai farah wat gimik..hehehe