Thursday, December 31, 2009

2009 ke 2010

salam..
alhamdulillah kerana Allah masih memberi ana bernafas di atas muka bumi ini,
dan menulis lagi..

Perjalanan
Album : Cinta dan Harapan
Munsyid : Firdaus
Demi masa yang kita lalui
Perlu dihargai jangan ia dibaziri
Kehidupan yang kita kecapi
Kurniaan Ilahi
Perlu ia disyukuri
Kadangkala kita tak menduga
Ujian berlaku tiap masa
Kuatkanlah usaha
Jangan mudah putus asa
Berserah padanya
Kau pastikan berjaya
Mengharunginya dengan
Penuh keyakinan
ha! kawan2..
tahun 2009 bakal melabuhkan tirainya dalam beberapa jam sahaja lagi..
starts.... NOW!
cuba kita flashback balik apa yang dah kita buat..
benda baik yang dah kita pernah buat dalam tahun 2009..
benda yang TAK BAIK yang kita pernah buat dalam tahun 2009..
(huh.. banyak.. bnda yang x baik..)
cuba kita imbau pulak,
semua yang kita telah lalui..
kenangan manis,
kenangan pahit,
kesalahan-kesalahan kita,
kejayaan kita,
kegagalan kita,
kawan-kawan kita..
semua lah yang ada dan berlaku masa tahun 2009..
dan..
cuba kita bawak diri kita ke masa depan pulak..
adakah kita betul-betul sempat untuk lalui tahun 2010?
semua kenangan manis dan pahit yang kita pernah lalui masa tahun 2010,
adakah kita akan lalui lagi??
adakah kita masih berpeluang untuk meneruskan azam-azam kita yang mungkin belum tercapai pada tahun sebelum-sebelum nie??
baiklah..
sekarang.. kembali pada waktu kini..
adakah cukup usaha kita pada tahun 2009 untuk mencapai kejayaan pada tahun 2010?
adakah cukup amalan kita pada tahun 2009 kalau kita meninggal pada tahun 2010?
kita tak tahu..
dan tak akan tahu..
hanya Allah yang Maha Mengetahui..
ana nak kongsi beberapa input yang ana dapat semasa mendengar ceramah yang disampaikan oleh Ustaz Muhammad Bin Muhsin..
ustaz tu pernah cakap yang dia pernah baca satu buku bertajuk SOLUSI..
~ hidup untuk memberi~
sungguh!
hidup memang untuk memberi..
(apa kene mengena plak dengan thun baru..?)
ha!
banyak kaitannya..
untuk tahun 2010,
azam ana is..
~ hidup untuk memberi~
tak kesahla apa2 pun..
janji,
ana dapat memberi dan terus memberi untuk agama Allah..
dan paling penting,
ana ingin MEMBERI YANG TERBAIK untuk kehidupan ana, sekaligus untuk semua..
insyaAllah..
doa2kan k?
second,,
ustaz tu tanya pada kami..
apa taarif CINTA..??
aduh! parah nak menjawabnya..
hehe..
so, macam-macam la jawapan yang mula menguasai minda masing-masing..
love do come softly..
love makes us feel COMPLETE..
love is a 4 letter word..
love is something that is hard to explain..
love is...
love is...
namun,
LOVE IS CINTA..
love is sacrifices..
cinta itu pengorbanan..
bila kita cintakan seseorang,
kita perlu sanggup berkorban demi orang tu..
barulah itu dinamakan cinta..
jika kita teragak-agak untuk berkorban,
maksudnya, cinta kita, bukanlah cinta sejati..
same goes to Allah..
if we do love Allah so much,
we have to sacrifice ourselves for HIM..
yup..!
(hah?? sacrifice...? how?)
bangun sepertiga malam.. (qiamullail)
selalu ada masa untuk Allah..(ibadah)
dan..
istiqomah..
yup!
actually,
bila kita buat sesuatu benda baik,
kita perlu istiqomah..(berterusan..)
dan untuk itu, mungkin kita perlu ubah gaya hidup kita..
jadi..
perubahan itu merupakan satu pengorbanan..
orang susah nak berubah sebab ia merupakan satu pengorbanan..
dan mungkin jika orang itu susah untuk berkorban,
seseorang itu takde that magic word..
CINTA.. LOVE.. AI..
so..
untuk membuktikan betapa cintanya kita kepada Allah,
kita kena berkorban..
sungguh2! berkorban..!
so.. jom..!
kita bina azam yang realistik untuk kita capai..
kita bina azam yang betul2 kita boleh capai..
supaya, azam tu tidak akan tinggal sekadar azam..
baiklah,
azam ana untuk tahun 2010 dan 1431 hijrah ni..
ialah.....
~ untuk memberi ~
~ do the best in whatever i have to do ~
~ be stronger ~
dan..
~ berkorban ~
tak salah untuk kita ada banyak azam..
as long as kita sentiasa mencuba untuk mencapai azam-azam kita..
ingt!
Allah tak tengok hasil..
tapi,
Allah tengok usaha!
so..
chayok...~!
doakan ana jugak yer?
kepada semua yang mengenali diri ini..
ana memohon kemaafan seandainya ana ada buat salah kepada kamu semua..
secara sengaja atau tidak sengaja..
secara langsung atau tidak langsung..
ana sungguh2 mohon maaf..
diri ini sentiasa memaafkan semua..jgn isau..
tapi, maafkan lah ana..
semoga,hidup kita akan lebih ceria dan diberkati Allah..
insyaAllah..
sekian,
wasalam..
~as-sakinah~

6 comments:

nurhamizah said...

mintak maaf jugak ye farah
kalau ade terase ngan kite..
kdg2 tu kte gurau2 je..
jgn la terase pulak..
juz some jokes to make my life happy..hehehe..

Mufarwa said...

gue jua mau ampun sama lu.
gue harap,lu ampunkan gue..

As-Sakinah said...

to mizah..
hehe.. xde bndalah..
kalau ada pun,dh maafkn dh pun..

mufarwa:
usah risau, gue udah maapin lu..
(apahal tbe2 bahasa indonesia lak nier..?)

Anonymous said...

bgi ana hidup untuk memberi..
adalah hidup mmberi segala nya pada ALLAH..
farah..bagi ana..penyampaian psl thun bru ni x ckup bgus..
x ckup mntap..
msih x ckup utk menyampaikan mesej yg hendak di smpikan..
psl cinta..hurm..msih blum complete bgi ana mesej yg hendak dismpi kan..klo bleh ..
try to describe more about love ..
ok..thx

As-Sakinah said...

anonymous: syukran atas komen anda..
walaupun ana xkenal anda..
but, i appreciate your advise..
insyaAllah ana akn cuba yang lebih baik dlm penulisan..
post ini pun sekadar perkongsian sebenarnya..
anyway.. syukran jazilan..

~PakKaramu~ said...

Pak Karamu menziarahi blog anda