Saturday, November 28, 2009

Salam aidilAdha..

Salam..
Selamat Menyambut AidilAdha..
jadikanlah pengorbanan kita tahun ni, bukan sekadar pengorbanan yang sia-sia..

Suka untuk ana kongsikan..
Semalam, Jumaat.. ( Ari Raya la..)
Ana tengok rancangan Wanita Hari Ini..
tajuknya..' Korban Jiwa'
ada la sikit-sikit perkongsian tentang
kes seorang ibu kehilangan anaknya.. yang diculik bapanya sendiri dan dilarikan ke Belgium (Belgium.. kalau xsilap la)
then,
kes tentang adik Muhammad and adik Ahmad.. ( yang dlu kembar Siam)
Alhamdulillah dapat dipisahkan..
kemudian ada seorang ustaz..
Ustaz Ridhuan..

ini yang nak ana kongsikan..
ustaz tu cakap,
kadang-kadang sekarang ni, orang berkorban,
sekadar korban..
tapi,
dah lari dari hakikat sebenar atau makna sebenar Korban tu..

sepatutnya, daging korban tu dibrikan kepada orang yang betul-betul susah..
mcm setahun sekali je dapat makan daging..
tapi sekarang,
kebanyakannya orang yang senang yang dapat daging tu..

bagi ana,
AidilAdha ni, merupakan saat-saat yang kini kena ambil iktibar..
terutamanya daripada kisah Nabi Ibrahim dan puteranya Nabi Ismail..
kalau nak ana ceritakan, mesti semua dah tahu, kan?

tapi, bagi ana sendiri,
pendapat ana la,
KORBAN itu ialah pengorbanan diri kita..
pengorbanan daripada sikap-sikap yang mazmumah kepada yang mahmudah..
kita kena berkorban..berubah..
untuk diri kita,
keluarga,
agama,
bangsa,
dan negara..

jadikanlah AIDILADHA sebagai salah satu platform perubahan diri kita.. perkara yang tidak baik yang kita selalu buat kita transformkan kepada perkara yang lebih baik..
jangan risau..
biar kita bermula sedikit demi sedikit asalkan kita istiqomah..
ok??

kepada semua..
chayok!!!
teruskan usaha,
melangkahlah dengan langkah yang kecil,
tapi jangan pernah berhenti..!
chayok!!
bittaufiq wannajah..

wasalam..

1 comment:

Fatin Syuhada wa Afiza said...

farah..sangat setujundengan apamyang farah katakan..tapi x dapat nafikan ,we care more inspiried to change but still don't get the right way..fatin syuhada