Monday, January 24, 2011

Nice song and video for children~

Salam..
Alhamdulillah,pengalaman saya semakin bertambah sejak menjadi pembantu guru di tadika.
Sungguh-sungguh mencabar menjadi seorang guru tadika. Tetapi, saya ingin menjadi seorang kakak kepada adik-adik di sana. Di mana tempat untuk mereka meluahkan rasa, bercerita dan bermain bersama selain daripada diajar oleh saya.

Kanak-kanak ini umpama permata yang harus digilap setiap hari, dijaga dengan rapi dan disayangi sepenuh hati.
Melalui pengalaman ini, saya berharap agar saya dapat mendidik diri saya sendiri supaya lebih SABAR, SYUKUR dan PENYAYANG serta PEMAAF.

Kanak-kanak ini mudah sangat untuk memaafkan sahabatnya. Tengok sahaja gelagat mereka. Apabila mereka berebut sesuatu, salah seorang akan merajuk. Namun, selang beberapa saat, mereka akan bersalaman dan akan berkongsi serta menjadi baik seperti biasa.
Alangkah indahnya dunia apabila hati-hati kita seperti hati-hati suci mereka. Tanpa perlu berdendam,mereka menerima kemaafan dan berkongsi agar keadaan menjadi lebih gembira.
Itulah kanak-kanak. Mereka terlalu suci. Hati mereka bersih dan sungguh rapuh. Sebagai orang dewasa, kitalah yang perlu menguatkan hati-hati mereka.
Menguatkan hati-hati itu dengan pegangan Islam yang kukuh dan mencorakkan mereka agar menjadi insan serta hamba Allah yang lebih baik dan sentiasa bersih hatinya. InsyaAllah~




Selamat mendengar lagu ini.. Bismillah by Yusuf Islam~

No comments: