Sunday, January 9, 2011

Mendidik dan dididik~

Bismillahirahmanirahim~

Salam buat semua dan semoga berada dalam kasih saying Allah hendaknya..

Tahap kerinduan dalam diri terhadap suasana tarbiyah di sekolah,guru-guru,rakan-rakan,pelajaran, dan buku-buku ( adakah?) sedikit sebanyak memberi saya peluang untuk bersyukur dan memuhasabah diri agar menjadi hamba Allah yang lebih menghargai sesuatu yang telah diberikan olehNya dan bersyukur dengan segala nikmat dan rasa rindu ini.
Rindu tanda sayang, kata orang.

Saya ingin menunaikan janji saya untuk mengupdate blog ini dengan pengalaman saya sebagai seorang pembantu guru tadika~

Teruja dan berdebar-debar di dalam hati apabila melangkah masuk ke dalam tadika pada hari pertama. Seawal 7.00 pagi saya perlu berada di tadika pada minggu pertama ini.
Minggu pertama merupakan minggu orientasi untuk anak-anak ini. Alhamdullillah, semuanya berjalan lancar.

Kata Kak Wawa dan Kak Syikin, (guru di situ) tahun ini keadaan tidak seriuh tahun lepas.
Memang ada segelintir adik-adik ini yang menangis, mustahillah tiada. Tetapi tidak seteruk tahun lepas.
Alhamdulillah!

Serius, adik-adik ini sangat-sangatlah bijak-bijak dan pandai berdikari.
Sejujurnya memang letih menjaga budak-budak sebaya mereka. Sangat banyak karenah, sangat banyak soalan dan jawapan yang mereka inginkan dan sangat banyak tenaga diperlukan untuk sentiasa melayan mereka. :-)

Adik-adik inilah yang akan saya cuba didik agar menjadi hamba Allah yang taat, anak yang soleh dan solehah sebelum menjadi mujahid dan mujahidah. InsyaAllah~

Pengalaman saya dalam mendidik mereka masih belum banyak, kerana minggu kedua baru pengajaran dan pembelajaran akan bermula.

InsyaAllah, saya akan cuba mendidik mereka dan dididik oleh mereka.
Cumanya, ada satu pengalaman saya melatih adik-adik 5 tahun ini mewarna membuatkan saya belajar sesuatu daripada mereka.

Saya melatih mereka mewarna kerana mereka akan menyertai pertandingan mewarna yang akan diadakan pada beberapa hari akan datang. Sebut sahaja mereka berpeluang mendapat hadiah,mereka terus bersungguh-sungguh untuk berlatih. Aduhai comel sungguh!

“ Kakchik, kakchik, cantik tak saya warna?” soal Marha kepada saya.

“ Cantik sangat! Pandai Marha warna,” jawab saya.

Kakchik gelaran saya di sana.

“ Mestilah kena warna cantik-cantik, nanti dapat hadiah. Kalau kita buat betul-betul mesti dapat hadiah!” kata Marha.

Mereka mengajar saya erti kesungguhan yang sebenar pasti akan beroleh hasil yang memuaskan dan terbaik~

Pada hari Jumaat, saya diberi tugasan yang membuatkan saya benar-benar terkejut. Ketika sesi mesyuarat bersama guru-guru tadika. Kak Farah, pengetua tadika meminta saya menyampaikan usrah pada hari Jumaat. Usai menerima tugasan, saya terus membuat persiapan.

Pagi Jumaat itu, saya berdebar-debar. Sungguh! Kak Ika (guru tadika) memulakan muqadimah kerana beliau tahu saya sedang nervous ketika itu.

Setelah beberapa ketika, suasana menjadi sepi. Memberi ruang untuk saya bersedia.

“ Siapa tahu kita pergi sekolah untuk apa?” soalan saya mengumpan perhatian beberapa orang adik-adik.

“ Belajar,” sebahagian adik-adik 6 tahun menjawab soalan saya.

“ Adik-adik tahu, Allah suka sangat hamba yang suka belajar. Allah sayang sangat kat orang yang suka belajar. Siapa yang suka belajar, angkat tangan,”

Mereka mengangkat tangan beramai-ramai.

“ Kenapa suka belajar?”

“ Sebab nak Allah sayang,” jawab mereka.

Aduhai adik-adikku, jawapanmu membuatkan hatiku tersentuh dan terus teringat tentang Dia. Terima kasih.

“ Kalau Allah sayang kita, kita boleh masuk………..”

“ Masuk syurga,” jawab mereka.

“ Pandai!!”

Kemudian saya bercerita mengenai sirah Rasulullah. Ketika saat Abu Bakar As-Siddiq sanggup mengorbankan nyawanya sendiri demi menyelamatkan Rasulullah daripada dipatuk ular.

Mereka mendengar sepenuh perhatian seolah-olah sedang menonton cerita kartun kegemaran mereka.

Saat itu, saya terhibur dengan gelagat beberapa orang adik-adik yang sangat teruja setelah saya menghabiskan kisah itu. Masing-masing ingin bercerita mengenai ular.

Mereka mengelilingi saya beramai-ramai dan memanggil-manggil saya. Saat itu, saya sedar saya perlu adil melayan mereka.

“ Kakchik, kat rumah saya ada ular besar! Besar ni….” Cerita Harish Daniel sambil melebarkan tangannya yang comel.
Harish Daniel salah seorang adikku yang setiap pagi akan menangis apabila sampai di tadika.
Jumaat itu, pertama kali dia bercakap dengan sesiapa di tadika. Ia buatkan saya terharu dan hampir menangis kerana dia BERCERITA DENGAN SAYA!
hehe~

“ Kakchik, kakchik, saya pernah tengok ular besar dekat zoo,” hampir tergelak saya mendengar cerita Alia.

“ Kat rumah nenek Marha ada banyak ular,” cerita Marha dengan riak muka yang serius.

“ Ular ni, haiwan yang bahaya, bila nampak ular, kita kena selamatkan diri tau!” pesan saya.

Mendengar dan melayan karenah mereka memang tidak akan habis. Namun ia sesuatu perkara yang menyeronokkan!

Minggu pertama saya bekerja benar-benar mengajar saya erti kesabaran,tolak ansur,timbang rasa,keadilan dan ketulusan hati-hati adik-adik ini.

Melihatkan wajah-wajah mereka yang masih suci membuatkan saya rasa tergerak untuk terus mendidik mereka menjadi insan yang lebih baik,hamba yang lebih taat,anak yang lebih soleh dan solehah dan seterusnya menjadi pemimpin umat Muhammad yang adil. insyaAllah~

Doakan agar saya terus thabat di jalan Allah dan doakan agar hati adik-adik ini akan lebih lembut dan mudah menerima segala ilmu Allah. InsyaAllah~
Wasalam~

p/s: gambar akan diupload kemudian. insyaAllah~

No comments: