Sunday, September 13, 2009

hati.. Milik ALLAH...

salam..
setelah sekian lama (agak lama) ana tidak mengupdate blog ini..
akhirnya.. ana mendapat sesuatu untuk dikongsikan dengan semua pembaca..

hati kita milik Allah..
sungguh!
tak tipu..
segala-galanya milik Allah..

ingin ana kongsikan..
dalam kita mengajak orang ke arah kebaikan..
dan mencegah orang dari kemungkaran..
kita tak akan lekang dari caci maki,fitnah, kekecewaan, dan macam-macam lagi yang sama waktu dengannya..
tapi..
bila mereka buat kita mcm tu..
ada beberapa faktor yang membuatkan mereka bertindak sedemikian..
antaranya..
1. mungkin kerana cara kita dalam mengajak dia ke arah kebenaran dan ingin mencegah mereka dari kemungkaran, salah..
2. hati mereka.. milik Allah, mungkin, Allah belum campkkan lagi hidayah-Nya kepada mereka.. sebab tu mereka masih belum boleh terima teguran dan ajakan kita.. kan?

dalam urusan berdakwah ni, bukan mudah, kita perlukan cara yang berhikmah dan hati yang kering..
caci maki, fitnah, kekecewaan, merupakan perkara biasa dalam kehidupan dan perjuangan ini..
jadi, hati mesti kering..

kadang-kadang, kita kecewa..
kecewa dgn kegagalan kita 'menarik' seseorang tu ke arah kebaikan..
tapi,
cuba kita renung balik..
hati kita..
hati mereka..
milik Allah,
jadi, kita hanya perlu terus menerus membantu mereka..
terus menerus mendoakan mereka..
tanpa jemu..
semoga Allah akn memberi mereka hidayah..
itu yang paling penting dan paling jarang kita buat..
sebab..
mungkin, bagi sesetengah pihak..
mereka lebih mementingkan kejayaan daripada usaha..
tapi, hakikatnya..
nanti di akhirat sana..
Allah akan bertanyakan tentang usaha kita..
bukan tentang kejayaan yang kita kecapi..
kenapa??
sebab.. Allah lebih tahu, apa yang terbaik untuk setiap hamba-hambaNya..

wallahu'alam..
sekian..
renung-renungkan..
dan selamat beramal..
wasalam..
jaga diri..


13.9.2009

2 comments:

senikehidupan said...

Salam, ini Farah Sakinah latermedia SHAMS ya?

Ni akh Akmal Hakim, ikhwah penerbitan & multimedia dari (ex)Pedas, kawan kak Ifah.

Boleh beri tak beri maklumat tentang muslimin latermedia SHAMS?

Insya-Allah, andai ada masa teringin nak berkunjung ke SHAMS adakan training multimedia dengan kalian.

senikehidupan said...

Subhanallah, alhamdulillah lah kalau macam tu..

Kebetulan baru je berkenal dengan seorang akhi Latermedia SHAMS di sini (Taman Tasik Jaya) tadi, waktu tarawikh. Em, tapi dah form 5, mungkin dah lepas kuasa dah kan?

Jadi setakat ni, program dan modul-modul sedang dirangka di Pedas, insya-Allah cuma menunggu SHAMS je sekarang. Nak masuk belum tentu, bincanglah dengan sahabat-sahabat lain..

Insya-Allah, andai ada waktu, abang nak buat PREVIEW je dulu, mungkin sejam dua. Boleh kan?