Friday, June 19, 2009

natijah imtihan??








salam.. kali ini.. ana nak bercakap mengenai imtihan.. ujian.. exam..
huhu.. kenapa?
sebab.. ana baru saja dapat keputusan ujian pertengahan tahun ari tu..
sejujurnya.. tiada langsung apa2 yang boleh dibanggakan dengan keputusan yang ana dapat..
xperlu la ana sertakan keputusan ana untuk kali ni.. hehe..
bukan itu yang ana cuba untuk perkatakan..
tapi.. ana ingin mengatakan.. kenapa ana dapat result yang kurang memberangsangkan itu??
hmm.. hakikatnya... memang salah ana sendiri..



antara kesalahan ana ialah...
masa yang tidak diatur seelok-eloknya.. dan sebijak-bijaknya..
bukankah masa itu kehidupan?? masa itu emas??

bukan kah Allah juga telah meng'highlight' kan tentang masa dalam surah Al-Asr?

antara surah yang mempunyai ayat paling sikit??

masih tak sedar-sedar jugak ke cik farah??(berkata kepada diri sendiri)
hmm.. apa la nk jadi dengan kamu ni farah??




kesalahan kedua:




last minute study!!

itu salah satu kesalahan paling besar!!

hmm.. Rasulullah nak berperang pun buat strategi..

itu Rasulullah..yang maksum pun ada perancangan..

ini.. diri ana yang manusia biasa ni pun..

study last2 minute.. macam la banyak sangat kerja sampai tak sempat nak study..

bukankah belajar itu merupakan salah satu jihad?

jadi, bila nak jihad, nak "berperang" kena la sediakan senjata dan membuat perancangan...

baru boleh berjaya..

ini... astagfirullah... lalai dan leka sungguh ana ni.. = (


jadi................

kalau macam ni lah gayanya...

macam mana la nak berjaya?? nak cemerlang?? hmm..

from now on.. i have to start a something new.. all of it..

my own self.. my focus.. my studies.. my strategies..

ALL OF IT.. i NEED and HAVE to make a change..

a much better changes for my own sake..


i have to be more hardworking n more intelligent in managing my time..

ok farah!! chayok!!

insyaAllah.. i will always.. try my best to achieve my own target..

get MORE A's.......................



sekian sahaja...
semua pesanan dan teguran ini.. khas buat diri ana yang lemah ini..
tapi.. semua boleh ambil iktibar..
gagal sekali tak bererti gagal selamanya.. selagi kita tingkatkan usaha dan kurangkan kontroversi... insyaAllah...
so.. kepada semua.. semoga berjaya.. semoga Allah sentiasa membuka jalan dan memudahkan untukmu setiap jalan kebaikan.. Ameen~

wasalam..

1 comment:

senikehidupan said...

Salam, sedang mengkaji entri anda.

Tentang hal ni tertarik untuk memberikan sedikit komentar, moga-moga ianya membantu, insyaAllah.

Bagi ana, seorang pendakwah yang inginkan meluasnya ilmu islam, adalah bukan sahaja perlu menilai dirinya dari aspek ilmunya, tarbawinya, amal fardinya.

Tetapi lebih dari itu.

Dalam masa yang sama kita seorang pelajar. Kita membuktikan bahawa dalam kita bersama-sama dengan mereka belajar, kita juga menyampaikan risalah.

Tetapi bagaimana jika kita menyampaikan risalah, namun kita gagal dari sudut ijazah.

Tentunya ia membawa perspektif yang buruk terhadap yang lain.

Maka nak atau tidak, kita kena buktikan dalam apa keadaan kita boleh terkedepan dalam pelajaran dan kita membuktikan yang kita ini dalam masa yang sama menyampaikan risalah Islam.

Anda menjadi qudwah ketika itu.

Sebab, bagi abang bagaimana seorang itu mengaku cintakan Allah, menyebarkan risalah dalam masa yang sama tidak mahu pencapaian pelajarannya tinggi berbanding yang lain, tak gitu?

Jadi, lepas ni, usaha sebaik yang mungkin. Manfaatkan masa yang ada, demi RISALAH dan IJAZAH