Thursday, May 28, 2009

rahmat ujian...

salam...
agak lama jugak ana tak menulis a.k.a menaip untuk entry baru..

kali ni...
bercerita tentang pengalaman ana..
hehe...
mcmlah bagus sangat..
sebenarnya..tak dela bgus sangat.. cuma ingin berkongsi..
harap2 dapat memberi pengajaran..insyaAllah...

hmm..
untuk berbuat baik.. susah,kan??
satu hari dulu,cikgu sejarah ana pernah bertanya..
"susah ke nak jadi baik??"
kelas jadi senyap.. tak tahu nak jawab apa..
cikgu kata lagi,
"macam ni la... awak tulis atas sekeping kertas.. susah atau senang menjadi seorang yang baik.. mengapa?"
(macam jawab periksa pun ada jugak...hehe)

bagi ana,
sangat susah untuk menjadi baik..
kenapa??
kerana...
Allah akan menurunkan.. banyak................................... sangat ujian kepada orang yang ingin menjadi lebih baik...
sampaikan ada seorang kawan ana pernah cakap..
"nak jadi baik ni.. susah sangat! buat baik,orang mengata, buat jahat pun org mengata... baik aku buat jahat je..."
ana tersenyum je...
"kalau macam tu,, nak masuk syurga ke neraka?? kalau nak masuk syurga... kena la buat baik..tidak dapat tidak...KENA..buat baik!"

tapi... sejak dua menjak ni...
ada beberapa ujian yang menguji kecekalan hati..
mungkin bagi org lain, bnda ni kecik..
tapi.. bagi ana.. disebabkan ada beberapa lagi mslh lain yg datang dalam satu masa...

dengan ujian2 ni.. ana mengaku.. bahawa kadang2 ,syaitan akan cucuk kita tuk berputus asa...
tapi.. hati kena kuat! kena lawan semua tu!
tak boleh mengalah!!
sebab....
innaAllaha ma'a sobirin...
(Allah bersama org2 yang sabar)
sebab tu... org2 yag besabar.. banyak menahan marah.. banyak bersabar..dapat masuk syurga,...
susah tau nak jadi seorang yang penyabar...
bukan senang nk pupuk sifat sabar...
ujian yang telah ana lalui ni... sgt2 menguji kesabaran..
sangat2 menguji erti kekuatan diri..
menguji erti ukhuwah sebenar...
menguji erti tangisan kerana kekerdilan diri..
sangat2 ana menghargai kejadian semua ni..
hikmah di sebalik ujian kali ni..
mengajar ana dan menyedarkan ana.. siapa yang benar2 ada bersama ana..
siapa sahabat sebenar ana...
terima kasih Ya Allah..

ujian itu... mungkin ana x perlu tuliskan.. sebab agak rumit.. dan mungkin.. org lain akan terasa..
cmenya... ana hanya nk cakap..
ujian datang kerana Allah sayangkan kita..
kerana Allah sedang memandang kita..
kerana Allah rindukan tangisan,rayuan kita untuk diriNya ketika kita susah..

kadang2, Allah nk kita ingat kan Dia dalam cara dan keadaan yang kita sendiri tak sangka2..
hmm.. macam mana ye tu??
hehe..
akan ana kongsi kan dalam next entry... insyaAllah...

sekian sahaja...
wasalam..

1 comment:

Farzana Maulan said...

salam pada sahabat yg sudah lama kusepikan... ana x tau knape sejak elakangan ni ana sngt tiada keinginan tuk bershabat ngn farah... ana x tau knapa jalina ukhuwah kte tibe2 lesap.. ape yg farah wat sume nmpk salah kat mata ana .... ana x tau knape ana ikutkan kte2 syaitan tuh... tpi, wak2 cuti nih tlh bukakn mata ana sikit demi sikit... hati ana tlh terbuka smula tuk farah .. ana sangat kesal krn dipngaruhi syaitan... farah dgn nama Allah yg tlh menjalinkan ukhuwah antra kte ... ana mohon ampun & maaf ats sgl2nya... dan dgn lafaz bismillah ... moga2 ukhuwah antra kte terjalin smula...

p/s btullah kte farah... nak wat baik mmg bnyk ujiannya... u know what ...
i miss the moment we laugh & cry together...
i miss u so much....