Monday, July 29, 2013

~ Menghargai – Dihargai ~

“ Bang.. Raya mana bang tahun ni?” tanya Aziz kpd Ismail.
“ Tahun ni? InsyaAllah, balik kampung isteri.. Kamu?” Ismail berbasa-basi.
“ Saya org bujang bang, ada satu je kampung. Balik Melaka la bang.. InsyaAllah.. Hehe..”   seloroh Aziz.
“ Hehe.. Ye tak ye.. Tak payahlah pening-pening lagi nak fikir nak balik kampung mana tahun ni, ye tak?”
  kata Ismail.
“ InsyaAllah nanti kena fikir juga kan bang? Nanti sampaikan salam saya kepada mak dan ayah mertua   abang la ya?” pesan Aziz.
“ Mak dan ayah mertua abang dua-dua dah meninggal, Ziz.. Dah lama dah meninggal,” jawab Ismail.
“ Innalillahi wa innailaihiroji’un.. Maaf bang, saya tak tahu,” kata Aziz.
“ Takpe.. (sambil tersenyum)” sahut Ismail.
“ Abg, saya nak tanya sikitlah.. Mak ayah abang ada lagi kan?” tanya Aziz.
“ Alhamdulillah ada lagi.. Kenapa Ziz?” jawab Ismail.
“ Takde, maaflah kalau sy tanya, tapi kalau mak ayah abang ada lagi kenapa tak balik kampung abang je   raya ni? Time hari raya ni lah kita nak berkumpul dengan mak ayah kita, mohon ampun maaf kan, bang"        soal Aziz.
“……(Bini aku yang nak sangat beraya kampung dia..)......”
  Ismail terdiam
 tanpa jawapan.


Ramadhan DATANG dan PERGI

Bismillahirrahimanirrahim…
Ramadhan Kareem..
Alhamdulillah, hari ni dah masuk hari ke-20 dalam bulan Ramadhan..
Agak2, sekarang ni org sibuk kejar apa eh?
LAILATUL QADR vs. LAILATUL KAMDAR
Subhanallah sedar tak sedar dah masuk 10 malam terakhir dah..
Allah2… Sejauh mana ibadah kita setakat hari ini?
Jom muhasabah jom~



Harga Menghargai Dihargai

Baiklah. Post kali ini, saya nak fokuskan lebih kpd PENGHARGAAN.
Penghargaan yg saya maksudkan ini bukan penghargaan yg kita DAPAT.
Tetapi yg kita BERI.
Yes.
Penghargaan yg kita BERI kpd kedua org tua kita. Ibu bapa kita.
Yes. We are talking about this Ramadhan n this coming Raya.

Ada sesetengah mengatakan,
“Ala.. Itu adat Melayu je ziarah parents or balik kampung utk beraya. Dalam Islam mana ada kata kena balik kampung beraya dgn mak ayah. Hari raya dalam Islam tu satu hari je, tanda kemenangan kita mampu mengawal nafsu selama sebulan.”
Bro, terbaik ar bro! 
Ya. Memang dalam Islam TIADA dalil yg mengatakan yg kita perlu berhari raya bersama parents kita.
Ya. Itu memang adat Melayu je.
Saya memang tak nafikan itu hanyalah adat Melayu.

Tapi ingat! Allah ada sebut dalam Al-Quran utk kita berbuat baik kepada ibu bapa ;
dalam Surah Luqman ayat 14, Surah Al-Ahqaf ayat 15, Surah Al- Isra’ ayat 23 dan Surah An-Nisa’ ayat 36.
( boleh check sndiri ayat2 ni ye.. J )
Allah suruh kita berbuat baik kepada ibu bapa kita.

“Ala.. Mendoakan ibu bapa tu pun satu ihsan apa, satu penghargaan apa?”
Memanglah bro. Doa itu pun memang merupakan ihsan dan penghargaan terbesar kpd ibu bapa kita.
Tapi, selagi mereka masih hidup, ziarahlah mereka, bantulah mereka. Ringankan beban mereka.  Balik kampung tunjuk muka.

“Ala, tak semestinya kena balik time raya je,kan? Tu semua adat. ADAT.”
Tepat sekali! Tak semestinya kena balik time raya je. Nak balik ziarah ibu bapa setiap hari lagi bagus.
Tapi nak tanya sikit la bro, bro memang ziarah ibu bapa setiap hari ke?

Kalau betul ada ziarah tiap hari, Alhamdulillah.
InsyaAllah, anak yg soleh/solehah lah anda.
Tapi..
Jika anda tidak mampu ziarah setiap hari, ziarah seminggu sekali.
Tak mampu juga? ZIarahlah sebulan sekali.
Tak mampu juga? Ziarahlah ketika bulan Ramadhan ni.
Imarahkan Ramadhan dengan berbuka bersama ibu bapa, terawih bersama ibu bapa dan kasih sayang dalam keluarga.
Tak mampu juga?
Jika masih tidak mampu, itulah fungsi ataupun hikmah adat Melayu ini.
Baliklah beraya di kampung.

Mak ayah menanti kita di rumah mereka. Mak ayah nak dengar suara kita. Nak tengok kita. Nak peluk kita. Cium kita. Nak makan dengan kita. Solat dengan kita.
Mak ayah taknak duit. Mak ayah cuma nak tengok kita depan mata dia je.
(bukan virtual mcm dlm Skype).

Tak salah jika anda nak pulang beraya di kampung isteri anda. Tapi, kalau dah macam kes kat atas td, apalah salahnya beraya di kampung si suami? Yang masih punya ibu bapa. 
Yang ibu bapanya mengharapkan anak-anaknya pulang, bantu dia masak utk juadah hari raya, bantu kemas rumah. Teman dia pergi solat sunat Aidilfitri.


Refleksi

Wahai anak-anak, anda terlalu berharga buat ibu bapa anda. Oleh itu hargailah mereka yang menghargai anda.
Wahai para suami, saya yakin anda seorang yang bijak dalam membuat keputusan sebab itulah Allah memberikanmu 9 akal, agar kamu bisa membuat keputusan terbaik.
Wahai para isteri, kunci syurgamu terletak pada suamimu, tetapi kunci syurga suamimu terletak pada ibu mereka. Utk itu, ingatkanlah suamimu utk berkhidmat serta berlaku ihsan kepada ibu bapanya. Jangan anda menjadi penghalang utk dirinya daripada berkhidmat kpd kedua ibu bapanya seterusnya menjadi penghalang utk suamimu menjejakkan kaki ke syurgaNya.
Kata CINTA? Kalau CINTA, buktikan.

Nauzubillah jika anda tidak dihargai oleh anak-anak anda kelak kerana anda tidak menghargai ibu bapa anda kini.


Anda terasa? Baguslah! Itu tanda anda masih punya iman.
Anda tidak terasa? Bagus juga! Itu tanda anda seorang anak yang soleh/solehah dan anda sangat menghargai ibu bapa anda.


p/s :Memang perlu berbuat kebajikan dan berdakwah utk masyarakat.
      Tapi jangan pula smpai terabai ‘masyarakat kecil’ yg sedia ada di rumah yg sedia ada sejak anda dan
      saya mula-mula lahir lagi..
      Duk sebut-sebut baitul Muslim, baitul Muslim..
      Jangan lupa pula yang mak ayah kita pun tergolong dalam baitul Muslim kita.
      Ye tak? Fikirlah~
         

1 comment:

Syahmi Khalil said...

setelah 3 bulan menunggu post terbaru, Alhamdulillah dpt manfaat dan peringatan drpd blog ni hari ni. perkongsian yg bermakna utk ramadan ni. terima kasih. :)