Wednesday, March 18, 2009

. : Iman Mutiara . :

Iman adalah mutiara
Di dalam hati manusia
Yang menyakini Allah
Maha Esa Maha Kuasa

Tanpamu iman bagaimanalah
Merasa diri hamba padaNya
Tanpamu iman bagimanalah
Menjadi hamba Allah yang bertaqwa

Iman tak dapat diwarisi
Dari seorang ayah yang bertaqwa
Ia tak dapat dijual beli
Ia tiada di tepian pantai

Walau apapun caranya jua
Engkau mendaki gunung yang tinggi
Engkau merentas lautan api
Namun tak dapat jua dimiliki
Jika tidak kembali pada Allah


by-raihan...-


salam..
ingat lagi tak nasyid kat atas tu??
mestila masih ingat ye tak?
dah lama dah nasyid ni, ana mula kenal nasyid ni, masa ana tadika lagi.. hehe..
namun, nasyid inila nasyid yang paling ana ingat.. sampai sekarang..
baiklah..

hmm.. pada awalnya,(time tadika dulu) nasyid ini, hanya merupakan nasyid yang hanya digemari oleh anak2 riang.. tanpa mengetahui maksud sebenar lirik yg tersirat di sebalik nasyid ini..
namun, apabila diri ini sudah mula mengenal dan mula bertatih ke alam remaja dan meniti erti kehidupan, barula ana mengerti apa yang penulis lirik ini cbe memberitahu..huhu~
amik masa yang agak lama tu untuk ana memahami bait2 lirik itu..

baiklah, apa yang ana faham ye??

1.'Iman adalah mutiara
Di dalam hati manusia'

iman, itu sangat berharga sehingga diibaratkan seperti mutiara..
iman juga merupakan satu elemn penting bagi setiap manusia..
iman juga merupakan fitrah bagi setiap manusia, walaupun insan itu bukan beragama Islam..
mengapa??
kerana...
iman itu ialah... 'Yang meyakini Allah

Maha Esa, Maha Kuasa'

sebenarnya, menurut apa yang telah ana pelajari,
semua manusia mempunyai fitrah untuk beragama..
walaupun mereka ingkar, namun, mereka tetap akn mencari Allah...


2.

'Tanpamu iman bagaimanalah
Merasa diri hamba padaNya
Tanpamu iman bagaimanalah

Menjadi hamba Allah yang bertaqwa'

tanpa iman, macam mana kita nak jadi hamba Allah yang bertaqwa??
kerana, iman lah merupakan kayu ukur akan ketaqwaan kita kepada Allah..ye tak??

3. ‘Iman tak dapat diwarisi

Dari seorang ayah yang bertaqwa’

Part inila yang paling best..! sebab apa??

Sebab ini jugaklah part yang laing kita smua selalu salah sangka..

Kita sering dengar mcm ni.. :

“apala budak tu, ayah mak org baik2, ustaz wa ustzah, tapi anaknye..!! masyaAllah..! perangai teruk..!” ujar seseorang..

Namun, dalam lirik di atas boleh kita kenalpasti yang…

Iman itu bukanlah satu harta warisan yang dapat diwariskan seorang ayah atau ibu kepada anak-anaknya..kan??

So, renung2kan ye…

4. ‘Ia tak dapat dijual beli
Ia tiada di tepian pantai’

Ingatlah sahabat2 sekalian, iman itu, bukannya satu material yang dapat kita beli dengan wang ringgit, yanga da bersepah ditepi pantai, yang boleh kita dapatkannya dengan mudah..

Iman tidak dijual di pasar raya dengan harga 5 seringgit atau pun beli 1 dapat 2..

Tidak…

Tapi… iman ini… merupakan sesuatu yanga mat sukar dimiliki.. pabila dimiliki ia amat susah untuk dijaga, kerana… iman tu iabrat senipis kulit bawang.. ye tak??

Sebab tu Allah akan masukkan orang2 yang beriman ked alma syurga..

Bukan senang2 nak masuk syurga tau..

Tapi, La budda la na.. ( nak x nak ),

Kita kne punya iman, kne buat baik, kne jaga iman… nak masuk syurga x??

Dalam surah Al-Insyirah..ayat 4 dan 5..

“sesungguhnya sesudah kesusahan ada kesenangan..”

Muda.. Cuma sekali.. so, kita kumpul banyak pahala.. ok?? Chayok..!

5. 'Walau apapun caranya jua
Engkau mendaki gunung yang tinggi
Engkau merentas lautan api
Namun tak dapat jua dimiliki’

Nak dapatkan iman ni, bukannya hanya berdasarkan ujian fizikal semata-mata, tapi ia

berkait rapat dengan soal hati…

Ujian yang Allah berikan, itu semua untuk menguatkan iman..

Kita tak akan dapat iman,

walau kita mendaki gunug yg tinggi..

Walau kita meredah lautan api..

Namun tak dapat jua dimiliki…

Jika……..

‘Jika tidak kembali pada Allah’

Jadi, kesimpulannya….

Nak dapatkan iman????

KEMBALILAH PADA ALLAH…..




P/S: semoga kita semua mendapat yg terbaik daripada Allah.. sama2lah kita mecari iman dan mardhatillah.. insya Allah… jangan give up…!! Chayok2..!!


1 comment:

senikehidupan said...

Jarang2 orang mentafsir nasyid ni ye..
BEST :)